.Καλή και ευλογημένη περιήγηση στο Ιστολόγιο του Ιερού μας Ναού και στην Αρχιερατική Περιφέρεια Παραβόλας της Ιεράς μας Μητροόλεως

Κυριακή 22 Νοεμβρίου 2020

Η αληθινή τροφή της ανθρώπινης ζωής (Μια μικρή συμβολή στην πολυσυζητημένη "Θεία Ευχαριστία"

Ιωάννου Αν. ΓκιάφηΘεολόγου- Πολιτικού Επιστήμονος


Tο   αίσθημα   που   προκαλείται   στον   άνθρωπο   από   την   έλλειψη   τροφής,   ονομάζεται  πείνα.Αναμφισβήτητα ο καθένας μας στην καθημερινότητά του έχει νοιώσει το αίσθημα αυτό, όταν γιακάποιο   λόγο   στερείται   το   φαγητό   του.   Εξάλλου   όλος   ο   βιοποριστικός   αγώνας   του   ανθρώπουπροσβλέπει  στην  άμεση   ικανοποίηση   της   πείνας.   Ο   οποιοσδήποτε   πασχίζει   διαρκώς   να   εξεύρειτρόπους ή μέσα για την κάλυψή της. Είτε κάποιος εργάζεται και διαμέσου των εσόδων του αποσκοπείστην αγορά των τροφίμων, είτε ο άλλος καλλιεργεί τη γη και γεύεται τους καρπούς των κόπων του.Και οι δύο στοχεύουν στην αυτοσυντήρησή τους. Επομένως η εκμηδένιση του αισθήματος της πείναςαποτελεί ένα πάγιο αίτημα όχι μόνο του ατόμου, αλλά και της κοινωνικής ολότητας.Και εδώ ίσως προτάξουμε το ερώτημα: Τι σχέση έχει το αίσθημα της πείνας με την σημερινήΘεομητορική εορτή; Μα πως αλήθεια συνδέεται η πείνα με το ευλογημένο πρόσωπο της Θεοτόκου;Βεβαίως και υπάρχει διασύνδεση, όταν μεταξύ των άλλων στο ναό που εισήλθε τριών ετών, είχε νααντιμετωπίσει και το αίσθημα της αυτοσυντήρησής της. Πως ικανοποιούσε την πείνα της όλα αυτά ταχρόνια μέσα στα Αγια των Αγίων, τη στιγμή που στερούνταν τη γονική προστασία και θαλπωρή; Ήτανδυνατόν μια μικρή κοπελίτσα να αυτοσυντηρείται, όταν εξαρτιόταν από τους γονείς της;Εορτάζοντας τα ιερά "Εισόδια της Θεοτόκου στον οίκο του Θεού", ζωντανεύουν μπροστά μαςξανά όλα  εκείνα τα  πρόσωπα που   συνυπούργησαν   στην  "προκήρυξη"  της ανθρώπινης σωτηρίας.Πρώτοι   παρελαύνουν   οι   δίκαιοι   γονείς   της,   Ιωακείμ   και   Αννα,   οι   οποίοι   προθυμοποιούνται   καιαφιερώνουν την μονάκριβη κόρη τους Μαριάμ στο ναό του Υψίστου. Πιστεύουν ακράδαντα ότι ηΠαρθένος Μαρία είναι ένα δώρο του Θεού προς αυτούς και η θέση του δώρου αυτού βρίσκεται μέσαστον πανίερο ναό. Δεύτερες παρουσιάζονται οι "παρθένες κόρες" των Εβραίων που μετά λαμπάδωνακολουθούν   την   Παναγία   μας   στον   οίκο   του   Κυρίου.   Δεν   πρόκειται   παρά   για   λευκοφορεμένεςκοπέλες που συνοδεύουν την "τριετίζουσα" Μαρία στην "κατοικία του Θεού." Και τρίτος εμφανίζεταιο αρχιερέας Ζαχαρίας, ο οποίος σύμφωνα με το "Πρωτευαγγέλιο του Ιακώβου", παραλαμβάνει τηνΘεοτόκο Μαρία και την οδηγεί στο πιο ιερό μέρος του ναού, στα Αγια των Αγίων. Την τοποθετεί στοτρίτο σκαλί του θυσιαστηρίου γιατί " ν  δύτοις Θεο , προετοιμασθ ναι ε ς κατοικίαν Λόγουἐ ἀ ῦ ῆ ἰ ". Δενυπάρχει   ιερότερος   χώρος   και   συνάμα   προσφορότερος   τόπος   για   την   προετοιμασία   της   για   τομυστήριο της Σαρκώσεως του Θεού Λόγου.Πράγματι δώδεκα ολόκληρα χρόνια παραμένει στα Αγια των Αγίων και συγκεκριμένα μέχρι τον"θείο   Ευαγγελισμό"   της.   Ομως   πως   διατρέφονταν   όλα   αυτά   τα   χρόνια;   Σύμφωνα   λοιπόν   με   τηνπαράδοση   άγγελος   Κυρίου   κατέβαινε   εξ   ουρανού   και   της   χορηγούσε   την   τροφή.   Γράφειχαρακτηριστικά ο ιερός υμνογράφος: "Τότε και Γαβριήλ απεστάλη προς σε την πανάμωμον, τροφήνκομίζων  σοι."  Ο αρχάγγελος   Γαβριήλ εμφανίζεται  να  πρωτοστατεί  στον επισιτισμό  της Θεοτόκου.Εξάλλου δεν είναι η πρώτη φορά που ο αρχάγγελος Γαβριήλ συμβάλει στην έκβαση του σχεδίου τηςΘείας Οικονομίας, αφού κι σε άλλα σημεία αυτού μαρτυρείται η ευεργετική παρουσία του.  Οσοναφορά το είδος της τροφής, οι ιεροί ερμηνευτές σημειώνουν πως δεν τρέφονταν με υλική, αλλά μεουράνια τροφή. Ευρισκόμενη σε συνεχή θεωρία με τον Θεό, είχε  ως συνέπεια την αναστολή τωνσωματικών της ενεργειών . Ή καθημερινή της τροφή στέλνονταν από τον ουρανό. Γι' αυτό και ο άγιοςΓερμανός Κων/πολεως γράφει ότι η Μαριάμ τρέφονταν με "αμβροσία" και "νέκταρ", τροφές πουπαραπέμπουν   στην   αρχαία   ελληνική   μυθολογία.   Χρησιμοποιώντας   τους   όρους   αυτούς   θέλει   να[1]
υπερτονίσει την ποιότητα της τροφής και την ιερότητα του προσώπου για το οποίο προορίζονταν.Αρα δικαίως ο ιερός υμνογράφος θα την χαρακτηρίσει ως "την άνωθεν τροφήν, την απόρρητον." Ή   Κυρία   Θεοτόκος   στα   Αγια   των   Αγίων   αφενός   καλλιεργούσε   την   ψυχή   της   μέσα   από   τηνκαθημερινή μελέτη των Ιερών Γραφών και την αδιάλειπτη προσευχή της, αφετέρου συντηρούσε τοσώμα   της   με   την   "απόρρητον   τροφή".   Αυτή   λοιπόν   η   επουράνια   τροφή   όχι   μόνο   την   ενίσχυεσωματικά, αλλά και αναζωπύρωνε τη Χάρη του Θεού στην ύπαρξή της. Αυτή την "άνωθεν" τροφήγεύονταν   και   οι   αναρίθμητοι   άγιοι   της   Εκκλησίας,   όταν   μετείχαν   των   άκτιστων   ενεργειών   τουΤρισυπόστατου Θεού. Κατ' αντιστοιχία  την  ουράνια  αυτή  τροφή δύνανται να απολαύσουν και οιχριστιανοί, κάθε  φορά  που προσέρχονται στο   "Ποτήριο  της Ζωής". Μεταλαμβάνοντας κάποιος τοπανάχραντο Σώμα και το πανάγιο Αίμα του Σωτήρος Χριστού, καθίσταται κοινωνός της "απόρρητηςτροφής", την οποία πρώτοι γεύθηκαν η Κυρία Θεοτόκος και οι Αγιοι της Εκκλησίας μας.Βασική προϋπόθεση όμως μετοχής του χριστιανού στο "μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας" είναι ηκατάλληλη   προετοιμασία   του.   Εχοντας   προηγηθεί   μια   ειλικρινέστατη   εξομολόγηση   ενώπιον   τουπνευματικού του πατέρα, καθώς και η έμπρακτη μετάνοιά του, τότε κοινωνώντας "των Αχράντων καιΦρικτών του Χριστού μυστηρίων" μπορεί να αισθανθεί την πνευματική πλήρωση και την κατά Θεόνολοκλήρωσή του. Εχοντας πετύχει την κάθαρσή του από "παντός μολυσμού σαρκός και πνεύματος",έχει την δυνατότητα να ζωοποιείται και κυρίως να προγεύεται την Βασιλεία του Θεού. Και σε αυτό τοσημείο ίσως οφείλουμε να φέρουμε στη σκέψη μας τα λόγια του λειτουργού κατά την θεία λατρεία:"Μεταλαμβάνει   ο   δούλος   του   Θεού....   εις   άφεσιν   αμαρτιών   και   εις   ζωήν   αιώνιον".   Ή   Εκκλησίατελώντας εν συνόλω την Θεία Ευχαριστία, ενδιαφέρεται τόσο για το πρόσκαιρο παρόν, όσο και για τοαιώνιο μέλλον. Και δυστυχώς σήμερα ακούγονται φωνές που εναντιώνονται σε αυτό το "θείο δώρο", την "θείακοινωνία". Υβρίζουν λυσσαλέα και καταφέρονται με αδικία έναντι της "θείας μετάληψης", όταν τηνεξισώνουν με οτιδήποτε γήινο και μάταιο. Αλήθεια είναι ποτέ δυνατόν κάτι το ανθρώπινο, να υπερβείτο θεϊκό; Είναι ποτέ εφικτό το γήινο να υπερκαλύψει το επουράνιο; Μπορεί άραγε ένας ιός, όσοθανατηφόρος κι αν είναι, να εξοντώσει τον Θεάνθρωπο Χριστό; Μπορεί η θνητότητα να αναμετρηθείμε την αθανασία; Και την απάντηση μας την δίνει ο άγιος Κυπριανός επίσκοπος Καρχηδόνος, ότανμεταξύ των άλλων αναφέρει: "Η Θεία Κοινωνία είναι δύναμις ζωής και εφόδιο αιωνιότητας! Γι' αυτόοι   χριστιανοί   που   μπαίνουν   στη   μάχη   της   ζωής,   να   μην   αφήνονται   γυμνοί   και   άοπλοι,   αλλά   αςσκεπάζονται με τη σκέπη του Σώματος και του Αίματος του Χριστού." Επομένως είναι ανυπολόγιστη ηδύναμη που λαμβάνουμε από την μετοχή μας στην Θεία Κοινωνία.Είθε λοιπόν συνειδητοποιώντας την υπεραξία του μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας, όχι μόνο ναπυκνωθεί  η "μετά φόβου Θεού,  πίστεως και  αγάπης" προσέλευσή μας, αλλά και  να δίδουμε τηναληθινή μαρτυρία μας για τα κοσμοσωτήρια αποτελέσματά της. Γένοιτο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου